Vier op de tien Europeanen (40 procent) kopen inmiddels online. Dat is aanmerkelijk meer dan een jaar geleden, toen 34 procent van de EU-burgers webshopper was. Het aantal webkopers over de grens groeit minder hard. Onvoldoende, vindt de Europese Commissie.
Vorig jaar rapporteerde de Europese Commissie dat 8,1 procent van de Europese burgers een aankoop deed bij een webwinkel in een andere lidstaat. Dat percentage is gegroeid tot 8,8 procent, becijferde Eurostat. Bijna één op de elf Europeanen is dus eeen cross border shopper, tegenover één op de twaalf vorig jaar.
Digitale Agenda
De Europese Commissie heeft laten weten dat de cijfers haar niet meevallen; in de Digitale Agenda staat dat 20 procent van de Europeanen in een andere lidstaat moet kopen in 2015. In het huidige tempo wordt die doelstelling van agendabeheerder Neelie Kroes (interview) niet gehaald. De Europese Commissie spreekt in zijn Digital Agenda Scoreboard dan ook van ‘insufficient progress’.
MKB
Dat ligt volgens de Europese Commissie niet alleen aan de burgers in de lidstaten, maar ook aan kleine en middelgrote bedrijven, die zich maar mondjesmaat op het web begeven: het aantal small and medium-sized companies (SME’s) dat online verkoopt groeide wel, met 2 procentpunten tot 13 procent van de bedrijven. Maar over vier jaar moet één op de drie Europese mkb-bedrijven (33 procent) online verkopen, maakt de rode lijn in de figuur duidelijk.
Burgers
Van alle internetgebruikers in de EU koopt 57 procent inmiddels online, 40 procent van alle ingezetenen. In acht landen, waaronder Nederland, koopt meer dan de helft van de inwoners online. Groot-Brittannië leidt de dans, met 67 procent webkopers:
Uit de figuur blijkt dat in slechts vijf landen meer dan 20 procent van de inwoners online koopt in een ander EU-land. Nederland hoort daar niet bij. Hoewel ons land op dit punt iets beter scoort dan het EU-gemiddelde (in blauw), koopt maar één op de negen landgenoten wel eens online over de grens.
Het complete Digital Agenda Scoreboard van de Europese commise vindt u hier (pdf).
Toename van crossbording shopping heeft te maken met vertrouwen van de buitenlandse consument. Gaat u als Nederlander iets kopen op een Franse shop als u niet kunt betalen met Ideal of creditcard? Of als de klantenservice alleen maar Frans spreekt? Of als de levertijd uit Frankrijk 10 dagen bedraagt en de verzendkosten 15 euro voor een parfum? Geen kans! Dit is ook exact de reden waarom cross border shopping niet snel genoeg toeneemt.
Nog steeds realiseren te weinig online handelaren dat, om succesvol te zijn in andere landen, je moet lokaliseren. Ook in Nederland kom ik dat vaak tegen. Je maakt als handelaar alleen kans op meer cross border verkopen als je de webshop lokaliseert in andere landen. Dus met goede vertalingen, lokale support (klantenservice), lokale shopkeurmerken, lokale wetgeving en lokale betaalmethoden.
De EU wetgeving en uniforme betaalmethoden zijn een goede stap in de richting maar dan nog ga je het met een Nederlandse shop in het buitenland niet maken! Cross border online succesvol zijn is een lange weg en begint met een goede basis.